23 mrt 2018

Effectiviteit massage aangetoond: al vanaf 10 minuten resultaat!

/
Geplaatst door
/
Reacties0

Onderzoekers aan de McMaster University hebben ontdekt dat een korte 10-minuten durende massage al effect heeft. “Als niet-medicamenteuze therapie, heeft massage therapie de potentie om niet alleen vermoeide atleten van hun klachten te verhelpen, maar ook mensen met aan ontsteking gerelateerde chronische aandoeningen, zoals artritis of spierdystrofie”, Aldus Justin Crane, doctoraal student in de afdeling Bewegingswetenschappen aan de McMaster Univerity.

Zit jij veel achter de computer en in een zelfde houding? Ervaar je veel werkdruk? Of verricht je lichamelijk zwaar werk? Lees in dit artikel dan alles over de voordelen en waarom jij al vanaf 10 minuten je gezondheid kan verbeteren.

Resultaten van verschillende onderzoeken

Massage helpt bij het bereiken van een betere mobiliteit en fitheid, maar ook het tegengaan van vermoeidheid en depressie bijvoorbeeld. Onderga je met enige regelmaat een massage, dan weet je hoe ontspannend dit kan werken. Een massage doet nog veel meer dan je alleen maar goed laten voelen. Dat toont recentelijk wetenschappelijk onderzoek aan dat een massage zowel psychische als lichamelijke gezondheidsvoordelen biedt.

Dit zijn de voordelen van massage die uit het onderzoek naar voren komen:

1: Massage zorgt voor afname van klachten aan nek, rug en armen

Uit een kleinschalig onderzoek aan de universiteit van Maastricht in 2002 en het grotere onderzoek van Joy Fang in 2005  bleek dat stoelmassage een doeltreffende maatregel is om klachten aan het lichaam en spanningsklachten te verminderen.

Resultaten:

  • Bij het onderzoek aan de Universiteit van Maastricht was er bij 19 personen een afname van klachten aan nek, rug en armen
  • Bij het onderzoek van Joy Fang verdwenen de klachten bij 30,4% (24 klachten), het spanningsniveau gedaald bij 87,5% en helderheid toegenomen bij 79,9%
  • Ook kwam uit dit onderzoek naar voren dat door middel van drukpuntmassage de conditie van het lichaam bevorderd wordt en aan het werk gerelateerde ziekten, zoals RSI en de symptomen van stress voorkomen kunnen worden.

2. Een massage verminderd psychische vermoeidheid

In 2006 heeft een onderzoek onder 60 verpleegkundigen in Australië aangetoond dat een wekelijkse massage van 15 minuten op de werkplek de psychologische stresslevels omlaag brengt. Kortom je houdt dus meer energie over!

3. Massage heeft een bloeddruk verlagend effect

Uit diverse onderzoeken blijkt steeds, dat stoelmassage een bloeddrukverlagend en stress verlagend effect heeft. Een studie in 2005 naar het effect van korte rug massages in vergelijking met even korte rustperiodes op personen met hoge bloeddruk concludeerde een grote bloeddruk daling in de groep die rug massages ontving. Daarnaast worden afvalstoffen goed afgevoerd door deze betere doorbloeding.

4. Massage bestrijdt depressie

Massage lijkt effectief te zijn bij het tegengaan van depressies. Niet alleen massages zijn hierbij van belang, ook meditaties kunnen hieraan een bijdrage leveren. De belangrijkste oorzaak van de positieve effecten van massage is gelegen in het feit dat tijdens een massage het hormoon oxytocine wordt aangemaakt, dat een tegenwicht vormt voor het stresshormoon cortisol.

5. Gevoel van welzijn neemt toe bij een massage

In alle gevallen levert een massage een toename van het gevoel van welzijn op. Een massage heeft een positieve uitwerking op je mobiliteit. Je mobiliteit heeft weer betrekking op je vermogen om te lopen en te bewegen. Een goed gevoel hou je dus over!

6. Stoelmassage helpt tegen Stress en RSI klachten

In Nederland meldt ieder jaar twee tot vier procent zich ziek vanwege stress en hoge werkdruk. Het blijkt dat wij jaarlijks 6 miljard euro kwijt zijn aan Stress en RSI klachten, aldus dit onderzoek van Onderzoeksbureau TNO. Stoelmassages kunnen deze klachten doen afnemen.

7. Een massage remt ontstekingsreacties

Massage is inmiddels een geaccepteerde therapie voor het verlichten van spierspanningen en pijn. De onderzoekers zijn dieper in de materie gedoken en zijn erachter gekomen dat massage biochemische sensoren stimuleert die de ontstekingremmende signalen versturen naar de spiercellen.

Onderzoek in 2012: McMaster University, Hamilton Canada 

Voor de studie hebben de onderzoekers 11 mannen gevolgd van in de twintig. Bij het eerste onderzoek, werden de mannen beoordeeld op hun inspanningscapaciteit. Twee weken later, moesten de mannen meer dan 70 minuten fietsen, tot het punt van uitputting. Daarna werd er 10 minuten gerust. Tijdens het rusten werd door een massage therapeut een massage van 10 minuten uitgevoerd op slechts 1 been. De massage werd uitgevoerd met behulp van een verscheidenheid aan massagetechnieken vaak gebruikt in de revalidatie. Spierbiopten werden gedaan op beide benen (quadriceps) en 2,5 uur later herhaald.

Resultaten:

  • Afname van ontstekingsreacties in het gemasseerde been. 
  • Massage stimuleert de aanmaak van mitochondria, de energiecentra van cellen, die een belangrijke rol bij genezing spelen.
  • Massage therapie vermindert spierpijn.
  • Het heeft dezelfde biologische mechanismen als de meeste pijnstillers waardoor massage therapie een effectief alternatief kan zijn.

Aldus Dr. Mark Tarnopolsky, hoogleraar geneeskunde voor de Michael G. Degroote School of Medicine, die de supervisie heeft gehad over het onderzoek.

Hoe kies je nou de juiste massage therapeut?

Er zijn ontzettend veel soorten massage. Dit aantal groeit gestaag door, waardoor je het overzicht misschien kwijt kan raken. De effectiviteit van de massage heeft ook te maken met welke vorm van massage je kiest. En het is ook van groot belang dat je een massage therapeut kiest die kennis van zaken heeft en bij je past.

Het is dan ook raadzaam om rekening te houden met de volgende 2 punten:

1. Kies een ervaren therapeut die bij je past

Een goede massage therapeut houdt rekening met jouw persoonlijke mogelijkheden en beperkingen. Dit is bijvoorbeeld van belang wanneer je last hebt van bepaalde spieren of gewrichten, een hoge bloeddruk hebt. Je hebt hierdoor profijt van de massage en kunt daadwerkelijk de voordelen ervan ervaren.

2. Kies de vorm die bij je past

Er zijn ontzettend veel soorten massages. Omdat de focus van iedere massage anders ligt, is dit bepalend voor wat je uit de massage, en daarmee uit jezelf, kunt en wilt halen.

Onderzoek naar Thaise yoga massage

Thaise yoga massage is een onderscheidende en bijzondere vorm van massage en één van de oudste genezingsmethoden van de wereld. De oorsprong ligt in India, maar de therapeutische vorm is in Thailand ontwikkeld. Traditioneel werd het daar door monniken in boeddhistische tempels beoefend.

De Thaise yoga massage is voor iedereen mogelijk. Het vitaliseert, zorgt voor een diepe ontspanning, stimuleert je energieniveau en helpt je meer in balans te komen.

Onderzoekers van de afdeling Fysiotherapie op de Faculteit der Medische Wetenschappen van de Universiteit van Khon Kaen, Thailand, hebben de gevolgen onderzocht van diverse massage therapieën op stress-gerelateerde parameters, waaronder de hartslag variabiliteit, angst, spierspanning, pijn intensiteit, druk pijngrens en lichaam flexibiliteit bij patiënten met rugpijn. Aan het onderzoek deden 36 patiënten mee die willekeurig werden toegewezen aan een dertig minuten durende traditionele Thaise massage of een andere therapievorm.

Resultaten:

  • Patiënten die een traditionele Thaise massage hadden ondergaan minder pijn, angst en spierspanning voelden.
  • Significante toename van de variabele hartslag waargenomen.
  • Traditionele Thaise massage kan rugpijn, spierspanning en angst als gevolg van stress-gerelateerde parameters verminderen.

Een korte samenvatting…

Massage heeft dus mooie en heldere effecten. Je wordt door middel van een massage en aandacht voor het lichaam, meer bewust van (werk)houding en overbelasting. Door de aanraking worden pijnsignalen eerder opgespoord en herkent. Hierdoor kun je eerder maatregelen nemen om de overbelasting te doorbreken. Een massage zorgt onder andere voor de afname van ontstekingsreacties, stimuleert het zelfgenezend vermogen en kan stress gerelateerde klachten zoals rugpijn, spierspanning en angst verminderen.

Kortom, wil jij goed voor jezelf zorgen en je klachten verminderen? De effecten van een massage zijn al volop merkbaar bij een massage van 10 minuten!

Zelf ervaren wat ik voor jou kan doen? Bekijk dan mijn aanbod of maak een afspraak in Utrecht of Vleuten via het online reserveringssysteem.

Laat een reactie achter