Meer energie
2 jul 2018

4 verrassende inzichten voor meer energie

/
Geplaatst door
/
Reacties0

Meer energie krijgen klinkt gemakkelijker, maar uit onderzoek blijkt wel degelijk dat het niet zo vanzelfsprekend is. Uit onderzoek van Victor Spoormaker van de Universiteit Utrecht blijkt dat de helft van de Nederlanders bij het opstaan nog steeds moe is; 15 procent is zelfs ‘zeer moe’. Volgens het Utrechtse onderzoek is het dan ook niet gek dat zestig procent van de Nederlanders snakt naar meer energie. Maar hoe kom je daaraan? Ik bied je vier verrassende inzichten voor meer energie.

Energievoorraad

Het is zeven uur ‘s ochtends en springt fluitend uit je bed. Je gaat rustig aan onder de douche, spreid daarna even je yoga-matje uit en doet wat yoga of meditatie oefeningen om daarna rustig aan te ontbijten. Waarna je fluitend op weg naar je werk gaat, waar je de hele dag fris en alert bent. In de avond bereid je een gezonde maaltijd voor en trek je daarna nog even je hardloopschoenen aan voor een rondje joggen. Daarna val je in een heerlijke diepe slaap waardoor je de volgende ochtend weer uitgerust wakker wordt. Klinkt dit bekend? Voor vele van ons niet.

Het is meer waarschijnlijk dat je in de ochtend wakker schrikt van je wekker of je wekker amper hoort en nog een keer de snooze knop indrukt, waarna je met moeite je bed uitstapt. Na een drukke dag op het werk plof je op de bank neer voor een serie op Netflix. Sporten zou je wel willen maar heb je weinig tot geen puf meer voor nadat je de bank hebt gevoeld onder je benen. We moeten multitasken, prioriteiten stellen, meer haasten, meer doen in één dag en onze rust vinden lijkt steeds meer een onmogelijke opgave.

‘Je tijd efficiënt managen geeft geen enkele garantie dat je voldoende energie hebt voor wat je doet’ schrijven Schwarz en Loehr in hun bestseller The power of full engagement. Wat heeft het voor zin om een rapport te lezen als je gedachtes continu afdwalen en je er geen letter van onthoud? Wat heeft het voor zin om met je vrienden of familie af te spreken als je geen ruimte hebt om echt naar ze te luisteren? Niet je tijd slimmer indelen en zoveel mogelijk activiteiten in één dag proppen, maar je energievoorraad beheren lijkt de oplossing.

Hier komen de vier verrassende inzichten voor meer energie.

1. Leef als een sprinter

Over het algemeen zien sprinters en krachtig uit, vol energie en de wil om zich voor het uiterste in te spannen. Volgens Loehr en Schwarz is de uitleg hiervoor simpel ‘het maakt niet uit hoe intens sprinten is, de finish is in zicht’. We doen ons er dus goed aan om ons leven in te delen als een serie sprints: een deel van de tijd moeten we er helemaal voor gaan maar ons daarna ook weer volledig kunnen ontspannen voordat we de volgende uitdaging aangaan.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan: rustig ontbijten aan tafel, pauzes of ruimte tussen je activiteiten of afspraken inlassen, wandelen voor of na je lunch, samen met je partner een vaste avond in de week plannen voor een avond samen.

2. Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is ook voor veel mensen een steeds groter probleem. Slaapproblemen oplossen is altijd een kwestie van meerdere kleine verbeteringen die elkaar versterken. Een oplossing tegen slaapproblemen kan alleen effectief zijn als het zich richt op de hele dag.

Ons energiepeil is niet de hele dag gelijk. Iedereen heeft een eigen energiecyclus. Onderzoek laat zien dat we ons over het algemeen weinig energiek voelen na het opstaan en dat we steeds meer energie krijgen in de late ochtend of vroege middag. Na de lunch raakt ons energiereservoir steeds leger. Vaak hebben we nog een kleine opleving in de vroege avond, rond zeven uur.

Wanneer onze energie afneemt worden we ook kwetsbaarder voor stress. Dat betekent dat allerlei dingen ons veel meer dwarszitten dan met normale energie het geval is. Wie zich bewust is van zijn energiecyclus krijgt meer inzicht in zichzelf en kan je daardoor ook je activiteiten slimmer plannen.

Wat je overdag (en zelfs in de ochtend) doet bepaalt namelijk hoe je de avond erop slaapt. Dit heeft te maken met de juiste aanmaak van hormonen en de ‘instelling’ van je biologische klok.

Deze Perfect slapen in 7 stappen methode helpt je om terug te gaan naar je ‘fabrieksinstellingen’ en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.

Want om slaapproblemen echt op te lossen moet je de echte oorzaken bij de wortel aanpakken. Hierbij gaat het om:

– het afrekenen met ‘slaapangst’;
– het aanmaken van de juiste hormonen op het juiste moment;
– het herstellen (en versterken) van de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur;
– het juist ‘instellen’ van je biologische klok om een ‘slaapgolf’ te ontwikkelen.

Deze methode is via deze link te koop met 50% kortingPerfect slapen in 7 stappen

A good laugh and a long sleep are the best cures for anything

3. Terug naar de basis

Net zoals ons lichaam voedsel en water nodig heeft zo heeft de geest ook behoeften die gevoed moeten worden. We hebben drie psychologische basisbehoeften, zeggen Richard Ryan en Edward Deci van de Universiteit van Rochester.

  • Autonomie: we willen zelf bepalen wat we doen
  • Verbondenheid: we willen contact hebben met anderen en ons geliefd voelen
  • Bekwaamheid: we willen dingen doen waar we goed in zijn en deze met succes afronden

Wanneer je deze drie basisbehoefte van jezelf ontdekt én voed dan stijgt als vanzelf je energiepeil. Gebeurt dat niet dan kun je uitgeput raken.

Vaak zie je dat mensen meer energie krijgen van het weekend of een vakantie. Dit komt ook omdat we in die tijd beter in staat zijn onze basisbehoefte te vervullen. Niet onze leidinggevende bepaalt onze agenda maar we bepalen zelf waar we onze tijd aan besteden.

De les die we hieruit kunnen halen? Zorg dat je doordeweekse activiteiten ook voorzien in je psychologische basisbehoeften. Spreek af met mensen waar jij je veilig en goed bij voelt, probeer te regelen dat je op je werk meer je eigen tijd in kan delen en zorg ervoor dat je dingen doet waar je goed in bent.

4. Kom in beweging

Voel jij je lusteloos? Eet dan geen zoete snack maar ga tien minuten stevig wandelen

Waarschijnlijk is dit hetgeen waar je juist het minste zin in hebt maar het is bewezen dat het werkt!

Psycholoog Robert Thayer liet mensen in een experiment een zoete snack eten of tien minuten stevig wandelen. Ze moesten bijhouden hoe energiek ze zich voelden. De resultaten waren verrassend: de proefpersonen voelde zich niet alleen energieker en minder gespannen, ook hield het effect tot wel twee uur lang aan. De proefpersonen van de snack begonnen zich na één uur al meer gespannen en vermoeid te voelen.

Het slimste is dus toch die wandelschoenen aan te trekken. Ben je op je werk en is in de pauze wandelen lastig voor je? Loop dan bijvoorbeeld het trappenhuis en de gangen door. Wees creatief en zorg voor die beweging!

Wanneer jij je nerveus en gespannen voelt dan kun je zelfs beter kiezen voor een intensieve work-out. Dat vermindert het spanningsniveau het meest.

Hoe is jouw energiecyclus?

Tips lezen is een eerste stap, er daadwerkelijk naar gaan leven en écht stappen zetten is echter een ander verhaal.

Daarom een opdracht om er NU mee aan de slag te gaan: Maak een lijstje van de dingen waar je blij van wordt of energie van krijgt.

Het duurt vaak twee maanden voordat nieuw gedrag is ingesleten en automatisch voelt. Dus gun jezelf hierin ook vooral de tijd! 

Ik wens je veel energie toe!

Bronnen: R. Thayer, Calm Energy, psychologie magazine, J.Loehr, The power of full engagement.

Laat een reactie achter