yoga oefening childpose tegen somberheid
8 nov 2017

3 Oefeningen Tegen Somberheid

/
Geplaatst door
/
Reacties0

Juist op de donkere dagen ligt somberheid op de loer. Somberheid maar ook vermoeidheid is iets waar meerdere mensen zo rond de herfst en winter meer last van krijgen. Emoties zijn geen slechte dingen die je direct moet zien kwijt te raken. Zelfs in de gruwelijkste emotie kan ook jij rust ervaren. Ja hoor natuurlijk, hoor ik je denken. Vooral als je er middenin zit, is dit een lastige en ben je die vreselijke emotie het liefst direct kwijt. In dit artikel geef ik je oefeningen en tips en wie weet vertrek jij zo met je jas aan de buitenlucht in of rol jij je yoga-matje uit. Juist vandaag.

Je kunt de tijger beter recht in het gezicht kijken

Je vraagt je misschien af hoe je in de gruwelijkste emotie rust kan ervaren. Dit kan je doen door het verzet tegen de emotie los te laten en zoals we dit zo mooi noemen, te omarmen. Dat klinkt allemaal erg mooi. Maar hoe doe je dit nu werkelijk?

Ga je emoties niet teveel analyseren, niet ertegen vechten of ervoor weg lopen. ‘Je kunt de tijger beter recht in het gezicht kijken’. Wanneer je rust en vrede wilt, is dus de enige optie dat je erin duikt. Het kan even duren, het vraagt wat oefening en lef. Maar de eerste stap is het toelaten van wat er is. Neem daar ook rustig de tijd voor. De volgende aandachtsoefening kan je daarbij goed helpen.

Aandachtsoefening tegen somberheid

Zorg dat je een plekje voor jezelf hebt waar jij toe kan laten wat er hoort te zijn. Ga zitten op je bank, stoel, poef of meditatiekussen en zorg dat je niet gestoord kan worden. Ga naar je ademhaling. Dit kan je ook doen met je handen op je buik. En ga naar de kern van je emotie. Voel je somberheid, verdriet of boosheid. Ga er met je aandacht naartoe en laat komen wat er is. Misschien komt het niet direct. Blijf er dan nog even bij. Wellicht komt het niet vandaag. Probeer het dan morgen weer.

‘Kijk’ er van binnenuit met een open blik naar en sta jezelf toe dat alles er mag zijn. Wellicht heb je het nodig om dit tegen jezelf te zeggen. Wanneer de emotie komt geef er dan aan toe. Huil, maak van je handen vuisten of zet je tanden op elkaar. Doe wat voor jou goed voelt. Blijf hier nog even bij. Wanneer de emotie voorbij is, voel je dat vanzelf. Blijf dan nog even zitten en voel die vrijheid en sluit vrede met het stuk wat zich zojuist heeft laten zien. Eindig dan met jezelf een compliment te geven dat je hier de tijd voor hebt genomen.

Hieronder de gesproken meditatie. Het enige wat jij hoeft te doen is te gaan zitten en te luisteren.

Andere oefeningen die makkelijk toe te passen zijn

Wandelen

Zorg daarnaast dat je, ondanks dat het wat kouder wordt, naar buiten blijft gaan. Trek wat dikkere kleding en sokken aan, goede schoenen en maak een lekkere (lange) wandeling in de buitenlucht. Het liefst in de natuur, waar de bladeren vallen en verkleuren. En laat dat een teken zijn dat alles vergaat, dus ook jouw emoties. Laat de wind je emoties wegblazen.

Staande yoga oefening met de armen gestrekt omhoog

Ook, kan ik je naast de andere tips, een makkelijke yoga oefening aanraden die de last een stuk lichter kan maken. Het werkt te allen tijde geruststellend om je aandacht op je ademhaling te richten, zoals hierboven staat beschreven. Ook al kan je dit maar even volhouden, het is beter dan niets doen. En ik kan je verzekeren, hoe vaker je het doet, des te beter ga jij je voelen. Deze korte oefening die ik hieronder beschrijf, is gericht op het kalmeren en focussen van het brein. Ook werkt het tegen het verminderen van spanningen en somberheid, terwijl jij je lichaam van binnenuit sterker maakt.

Zorg dat je stevig met de voeten en benen tegen elkaar staat. Voel je voeten op de mat of de vloer staan en maak daar eerst contact mee voordat je de oefening start.

Dan start je de oefening:

  • Adem in en breng je armen zijwaarts omhoog, waarbij je tijdens de beweging zorgt dat jij je hele lichaam vult met adem.
  • Ontspan je staartbeen en richt je borst naar boven. Houd je schouders laag en ontspannen.
  • Dan kijk je omhoog en adem je diep uit. Terwijl jij je gezicht en voorhoofd ontspant.

Dan herhaal je deze beweging een aantal keer (minimaal 5) en probeer je de ademhaling en de houding steeds meer te verdiepen.

Massage

Ook is het natuurlijk heerlijk, juist wanneer het wat kouder wordt, om jezelf of een ander te verwennen met een massage. De balans tussen inspanning en ontspanning heeft een enorme invloed op je welzijn. Hier ligt dan ook de nadruk op in mijn consults. Als yogamassage therapeut geef ik in mijn behandeling een op elkaar afgestemde en zeer doeltreffende combinatie van yoga, massage, mindfulness en acupressuur. Oftewel, je wordt door mij in yoga ontleende strekkingen bewogen en tegelijkertijd gemasseerd. Dit creëert ruimte in je lijf, maar bovenal ook in je hoofd. Dit stimuleert het zelfherstellend vermogen van je lichaam, waardoor klachten zoals spanning, angstklachten en sombere gevoelens kunnen afnemen.

Benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen? Maak dan hier een afspraak.

Als jij je verleden met je mee draagt, word je elke dag zwaarder. Leer daarom van het verleden, ook al zijn de lessen soms moeilijk te vinden. Maar begin ook elke dag weer opnieuw.

Laat een reactie achter